Sunday 3 April 2011

malaysian's paramedic

jeng!!!!!



jeng!!jeng!!



gedegangg!!!




ni la preview kemalangan yang berlaku antara sebuah kereta Honda Accord ngan Perodua Myvi kat depan teratak aku...bende nie jadi time aku tengah syok layan Melodi.yang seolah-olah dah hilang seri semenjak Dira jadi pengacara kat situ, tetibe je dengar bunyi yang pada firasat aku sesuatu yang buruk akan berlaku..
"shhhreeettt.............."
tak sampai 0.0009 saat, satu bunyi menyusuli  bunyi tadi menandakan perkara buruk tu memeng sah dan sahih telah terjadi
"bannggg!!!!!"
memang amazing bunyinye hingga mampu menghantar impulse ntuk menggerakkan otot-otot kaki aku tuk bergegas ke scene kejadian seolah-olah aku baru saje dilantik menjadi wartawan bebas ntuk majalah MASTIKA.
time tu orang-orang dan pemandu yang ada bau-bau bacang ngan accident tu pun berenti dan memenuhkan tempat kejadian seolah-olah Ramli Sarip nak buat konsert. masing-masing trus bertindak ntuk buat apa yang patut (ambik gambar/video ntuk fb,twitter&blog, tepon ambulans,bomba, polis,selamatkan mangsa,jaga lalulintas, tengok dan bagi ulasan serta tak dilupakan catit no plat kereta ntuk tujuan khusus).

actually, main thing yang aku nak highlight kat sini gune STABILO highlighter aku ialah attitude Malaysian waktu tu yang memang aku respect tahap Nazi..secara automatik, sume/beberapa orang yang ade kat situ trus menghulurkan bantuan dan ringankan beban ngan tolong keluarkan seorang driver Chinese tua yang tersepit kat tempat driver. ade yang siap cari besi tuk umpil bahagian depan kete yang menghimpit kaki uncle tu.
paling awesome, ramai2 yang tolong, ade la satu group belia ni yang datang cam Power Rangers ntah dari mane bersama complete set of  first aid kit...diorang punterus bagi rawatan kecemasan kat mangsa yang cedera tu ala-ala paramedik yang yak bertauliah..maybe they'all ni high com ntuk PBSM atau St John Ambulans time diorang skola dlu, so ade basic sket pasal rawat-merawat ni.


lau korang usha video sepenuh teliti dan ketenangan korang akan nampak ade mamat yang pakai topi sedang memulakan sesi rawatan percumanye bersame geng Power Rangersnye.memang cool!!!.. takyah nak tunggu dipanggil dengan rilek dan bersahaja beliau menunjukkan talent beliau dalam bidang jururawat...gua tabik spring besi kat lu...at least tindakan diorang tu dapat mengelakkan sesuatu yang lebih buruk berlaku kat mangsa2 accident tu.
hopefully ramai lagi warganegara yang dapat mengubah attitude supaya ade perasaan prihatin dan simpati tak kire korang anak tokey ke, anak kuli ke. semua ni agar satu perpaduan yang teguh umpama tembok batu kat Empangan Bakun dapt dibentuk.bukannye susah,  cume ikhlaskan la hati korang yang tak tahu statusnye tu skrang agar mudah nak menabur bakti kat orang even they are foreigners..take note guys!!


p/s:credit tuk ayahanda yang mengaplikasikan Xperia kesayangannye  ntuk gambar dan video yang sangat bernilai ni..

No comments:

Post a Comment