Friday 29 April 2011

Bahasa Ibunda (Part2)

secara tiba-tiba neuron aku seakan memberi aku tenaga yang melampau yang digaul dengan sedikit adrenalin untuk aku menyambung bab bahasa ibunda yang aku post sebelum ni.

hal ni terjadi bila aku terbaca satu artikel dekat Sinar Harian (surat khabar yang jarang sekali dibeli aku..tapi aku sebab ada benda intersting kat dalam tu on that day...just guess on it..never imagine it or you'll get something bad)..
so lepas ni jangan nak sue aku kat court sebab plagiat artikel orang...i'm just comment based on it

jadi nak dipendekkan artikel, si penulis ni sedang mengulas tindakan TPM yang sedang melancarkan satu dasar baru
"PERKASA BAHASA MELAYU, MANTAPKAN BAHASA INGGERIS"
ditambah dengan usaha memansuhkan PPSMI...

jadi penulis kata yang TPM sepatutnya tak payah risau tentang nasib bahasa Melayu...kenapa?

sekarang kita tengok pemimpin-pemimpin + ahli politik + artis + budak-budak/remaja suka la sesangat nak cakap orang putih walaupun takde la pandai sangat....sehingga kan majlis yang dihadiri oleh beberapa kerat foreigner pun nak disajikan dengan ucapan orang putih..kesian la dekat orang- orang kampung yang dijemput terpaksa guna Google Translate kat smartphone diorang sebab tak berapa faham certain words...

tapi ada satu golongan ni yang masih lagi berbangga dengan bahasa kebangsaan walaupun mereka didatangi golongan modern yang dah lupa beberapa perkataan melayu....BOMOH DAN GENG-GENG MAKHLUK HALUSNYA..

mula-mula aku baca artikel tu memang dah tergelak gile dah...tapi
bila difikir-fikirkan balik selama beberapa microsecond..ada betulnya statement ni...tak kisahlah dalam TV ke, pengalaman sendiri ke, cerita dalam Mastika ke...setiap rawatan berunsur paranormal ni akan membabitkan scene tok bomoh / dukun / atau sesiapa je akan baca mantera dengan Bahasa Melayu baku (no short form lagi)....tak lama lepas tu..kedengaran suara si pesakit ala-ala Ramli Sarip menjawab mewakili suara makhlus halus tu....juga dengan Bahasa Melayu baku..

Bomoh: wahai jembalang dari puncak bukit Broga!!!, kenapa kau masuk ke dalam badan gadis       ini?
Makhluk Halus: kau jangan ganggu aku...paras nya mirip Lisa Surihani...dia sudah menjadi milik aku..pergi!!!pergi!!
scene berterusan sehingga tok bomoh memulakan ritualnya... 

sebenarnya aku faham sangat yang artikel si penulis merupakan satu sindiran berkelas 1 dan memang makan dalam kalau kena pada pembacanya...sebab satu aku ulas sikit kat blog ni supaya yang terlepas Sinar Harian tu boleh pikir-pikir kan apa mesej sebenar si penulis

so takkan la nak biarkan si bomoh yang tak berapa glamor ni nak promote bahasa melayu dekat peringkat global...apa salah nya mencuba....cuba try guna bahasa melayu dalm program yang melibatkan foreigner..mungkin akan lebih berjaya dasar tu...


p/s: sumber: ABD JALIL ALI, dari menara KL, Sinar Harian Edisi KL & Selangor, 28 April 2011

No comments:

Post a Comment